Què és l’ètica digital i per què és important?

L’ètica digital és aquell camp de l’ètica que estudia les incidències que les noves tecnologies (digitals) generen en la societat. L’ètica digital aborda qüestions com la privacitat, l’autonomia, la dignitat, la llibertat d’expressió, la igualtat, o la propietat intel·lectual. L’ètica digital també inclou qüestions relacionades amb la intel·ligència artificial i l’ús de dades.

A mesura que la tecnologia evoluciona, és important que les persones i les organitzacions que utilitzem aquestes tecnologies siguem conscients de les conseqüències de les nostres accions. Del que es tracta aquí és que la tecnologia estigui cada vegada més al servei de les persones, enlloc d’estar-ho al servei d’uns interessos privats, exclusivament econòmics.

La “revolució digital” ha reconduït hàbits, feines, rituals, maneres de fer, millorant, en molts casos, la nostra experiència. Ara bé, aquesta millora no ha resultat “gratuïta”: pèrdua de privacitat, explotació de les nostres debilitats cognitives, abús no només de les nostres dades sinó de la informació sobre la nostra vida, noves addicions i formes de discriminació, etc.

Traslladem-nos, novament, a les empreses: el seu grau de qualitat ètica no només és crucial per a la supervivència en un mercat on les persones cada vegada estan més informades, sinó que també és necessari pel conjunt de la societat. Té un paper similar al de la consciència ambiental, no només per a la supervivència de l’empresa, sinó també pel benestar del planeta. Tanmateix, no hi ha una solució única davant d’un dilema ètic. Estem davant d’un horitzó obert on les lleis, la tecnologia i, potser el més important, els nostres límits com a individus, es posen a prova i es negocien diàriament. En resum, la reflexió sobre l’ètica digital és la voluntat de fixar un marc que pot ajudar a les empreses i a les persones a navegar pel món (digital i físic) de manera més conscient.