Exemples de bones pràctiques

Bona pràctica 1. Sovint, el que hem dissenyat internament a una empresa no és suficient. És important entendre les persones que utilitzaran el producte que estem construint, la qual cosa vol dir que hem de parlar amb elles, observar-les i entendre el seu context d’ús. Una bona pràctica és incloure en tot moment mètodes d’investigació i disseny que incloguin la participació d’usuaris reals. Recordem per exemple la metodologia que s’aplica en el desenvolupament de videojocs, tal i com es descriu a la nostra píndola: Vull aprendre a programar videojocs.

Bona pràctica 2. De vegades els textos legals d’una web els acceptem sense llegir-los. I potser és perquè no han estat dissenyats per a ser llegits per persones habituades al llenguatge jurídic. Una bona pràctica és escriure els “Termes i condicions” sense incórrer en argot legal, incloent, fis i tot, elements gràfics que puguin facilitar-ne la comprensió.

Bona pràctica 3. Demanar les dades estrictament necessàries per prestar el servei. Com a persones usuàries d’un serveis ens hem de plantejar si ens demanen dades que no són necessàries. Per exemple, que ens demanin el nostre número de telèfon o la nostra adreça habitual, quan estem comprant un producte de manera puntual (no ens estem subscrivim a cap servei continuat) i a més no demanem factura. 

Bona pràctica 4. Imaginem una botiga online que fa un parell d’anys va realitzar una promoció de Nadal i més de 10.000 persones van participar-hi, deixant les seves dades de contacte. Dos anys després aquestes persones ja no tenen cap altra relació amb dita botiga (no han tornat a comprar, per exemple). Una bona pràctica seria conservar la informació de la campanya de manera anònima (és a dir, desvinculada de les dades d’identificació personal).