Conclusió

Com hem mirat d’explicar, les qüestions ètiques són complexes, no són de comprensió unilateral ni conclusives. És improbable que en qüestions ètiques hom senti que trepitja terreny segur, tant en l’exercici professional com si som persones usuàries o consumidores de productes i serveis.

Potser, més que de persones ètiques o no ètiques, fos més profitós parlar de persones atentes o de persones indiferents. Sí, la indiferència, és a dir, la incapacitat per prestar atenció i adonar-se de l’impacte de les actuacions pròpies.

En canvi, el contrari de ser indiferent, és parar atenció. De manera que és lícit fer la pregunta: podria ser que una de les causes de la indiferència (del mal) actual sigui precisament la nostra precipitació? En el món digital tot sembla que hagi d’anar de pressa i per a tothom, amb independència de quin sigui el nostre rol (prestador de serveis o usuaris). Des d’aquí animem a parar per reflexionar mínimament sobre l’impacte de tot plegat.