Els quatre pilars de l’ètica digital

Equitativa

L’equitat és un principi fonamental de l’ètica de les dades, ja que les dades tenen la mateixa capacitat per al bé com per al mal. L’ús de les dades pot ser inclusiu, crear diversitat i eliminar biaixos, però també pot servir per excloure, dividir i estigmatitzar.

Un ús més just de les dades hauria d’incloure qüestions com:

  • Evitar biaixos, manca de representativitat i imprecisions a les pròpies dades.
  • Evitar discriminar o excloure les persones i especialment els grups més vulnerables.
  • Garantir la diversitat de perspectives i d’experiència als equips responsables en la presa de decisions de les empreses.

Responsable

Les noves generacions ja no esperen que les marques siguin perfectes. Esperen que siguin genuïnes i honestes. Expectatives com aquesta estan impulsant una major demanda d’obertura i transparència, ja que les empreses responen no només per elles mateixes sinó per tota la seva cadena de valor (proveïdors, empleats, bones pràctiques, etc.). 

Una empresa digitalment responsable incorporarà:

  • Pràctiques obertes i transparents en l’ús dels seus canals digitals.
  • Marcs sòlids de gestió de les dades de clients i persones usuàries.
  • Mecanismes de resposta i millora davant eventuals mal usos de les dades.

Transparent

En aquest cas, per transparència volem dir que les dades emprades i les decisions que se’n derivin han de ser conegudes i comprensibles per a les persones, tant en l’acció de recavar informació, com de facilitar-la. Dissenyar pràctiques que promoguin la transparència, permet a les persones prendre decisions informades i exercir un major control sobre la relació que es vol mantenir amb l’empresa en qüestió.  

La transparència és molt important en el camp de la intel·ligència artificial. Les decisions automatitzades no sempre es poden explicar. En alguns casos, aquestes decisions poden tenir un impacte profund en la vida d’una persona (diagnòstics mèdics, garantia de crèdit o obtenir feina) per la qual cosa és imprescindible que els mecanismes per a la presa de decisions puguin ser coneguts i, si és el cas, qüestionats.

Respectuosa

Finalment, un principi primordial per a un ús ètic de les dades és respectar les persones que hi ha al darrere. Tenim la responsabilitat de vetllar i respectar drets com la privacitat, la dignitat, la diversitat, la igualtat i l’autonomia.  En aquest sentit, les empreses haurien d’esforçar-se per:

  • Comprendre i respectar els interessos de totes les parts.
  • Utilitzar les dades de manera que es millori la vida de les persones.
  • Comprendre l’impacte potencial que un mal ús pot tenir sobre les persones i mitigar el risc de danyar-les.
  • Respectar l’autonomia humana i ajudar les persones a exercir un major control sobre com s’usen les seves dades.

D’altra banda, com a persones usuàries d’aplicacions digitals, botigues online, espais de subscripció, etc. convé ens fixem si aquests drets són respectats i tinguem criteri alhora de decidir quines aplicacions, botigues i espais digitals utilitzar.